PL-APL training 2025

Van
15 november 2025 09:00
Tot
16 november 2025 15:00

Een unieke training voor scouts die PL of APL zijn

PL-APL training is een ontzettend gaaf weekend voor patrouilleleiders en assistent patrouilleleiders vanuit de regio Utrechtse Heuvelrug. Het weekend vindt altijd plaats in het najaar, zodat je alles wat je leert tijdens het weekend kan gebruiken bij je eigen groep tijdens de rest van het seizoen! Tijdens het weekend wordt je, samen met PL’s en APL’s van andere groepen, begeleid door 1 of 2 coaches. Samen met hen zal je gaan kijken wat een PL of APL nou eigenlijk allemaal doet en krijg je handige tips mee.

  • Hoe kan je bijvoorbeeld de rest van je patrouille motiveren?
  • Wat moet je doen als je zelf eigenlijk niet weet hoe je die lastige knoop legt?
  • En wat doe je als er ruzie is binnen je patrouille?

Tijdens het weekend is er ook alle ruimte om de vragen die je hebt te stellen aan je coach(es). Naast dat je een heleboel handige tips krijgt en kunt oefenen met jouw rol als (assistent) patrouilleleider, is het uiteraard ook gewoon ontzettend gezellig. Je leert een heleboel andere scouts kennen, maakt nieuwe vrienden, en er is genoeg afwisseling met gave spelen. 

Nieuwsgierig geworden? Lees hieronder de belangrijkste informatie.

De PL/APL training 2025
Datum: zaterdag 14 november 9.00 uur – zondag 15 november 15.00 uur
Locatie: Hopman Masselman Groep (HMG) in Soest

Handig om te weten – Deelnemers

  • Je vind de paklijst hier
  • Van het weekend wordt verslaglegging gemaakt in de vorm van tekst, foto’s en soms videomateriaal. Deze materialen worden verspreid via deze website en social media in beheer van de regio UH. Indien een deelnemer niet herkenbaar mag zijn in beeld of tekst moet dit worden aangegeven per email aan de Centrale Staf van de PL-APL training (pl-apl-staf@regio-uh.nl) met een herkenbare foto van de deelnemer voor het filteren van het beeldmateriaal.
  • om mee te kunnen doen aan de training moet je (assistent) patrouilleleider of ploegleider zijn.
  • je moet het hele weekend aanwezig zijn.
  • je kan je alleen per koppel inschrijven.
  • als koppel wordt je in een team van ca. zes scouts geplaatst, bestaande uit koppels van andere groepen (dus 3 koppels van 3 verschillende scoutinggroepen).
  • met dit team doe je de meeste activiteiten gedurende het weekend. Dit betekent dat je ook met dit team samen een tent deelt om te slapen. Het kan dus zo zijn dat dit zowel jongens als meisjes zijn.
  • gedurende het weekend zijn er ook een aantal gezamenlijke activiteiten die je niet met je team doet. Voldoende tijd om dus ook je andere vriendjes en vriendinnetjes op te zoeken!
  • het hele weekend word je begeleid door één of twee coaches. Je kan hen altijd alles vragen, dus maak daar vooral gebruik van! Uiteraard kan je met vragen ook bij andere medewerkers terecht.
  • Het maximum aantal deelnemers is afhankelijk van het aantal coaches. Zorg dus dat je je op tijd aanmeldt om zoveel mogelijk kans te maken op deelname.
  • Je inschrijving is pas definitief als je leiding bevestiging heeft gehad vanuit de organisatie.

Inschrijven  

De inschrijving wordt gedaan door de scoutsleiding. Lees als leiding hieronder nog wat tips over de aanmelding. Inschrijven kan via onderstaande link: https://forms.gle/PX2EqkRMzS6kCBKy8

Wees er snel bij, want op die manier heb je meer kans dat jouw scouts mee kunnen doen!

Handig om te weten – Leiding

  • Deelnemers kunnen zich alleen per koppel inschrijven. Mocht een deelnemer last-minute toch verhinderd zijn, dienen jullie als leiding zelf voor vervanging te zorgen zodat het koppel weer compleet wordt gemaakt.
  • Je meld je scouts in eerste instantie via de voorinschrijving aan, met alleen het aantal kinderen dat je verwacht te sturen. De definitieve aantallen en namen kunnen aan het begin van het nieuwe seizoen worden doorgegeven tot uiterlijk 4 weken van te voren. Uiterlijk 2 weken van te voren ontvang je de definitieve bevestiging vanuit de organisatie, en kan je de betaling in orde maken.
  • Het maximum aantal deelnemers is afhankelijk van het aantal coaches. Per coach die zich vanuit jullie groep aanmeldt, kan er gegarandeerd 1 koppel (twee kinderen) mee doen aan de PL-APL training.
  • De deelnemers zijn pas verzekerd van een plek indien:
    • ze officieel staan ingeschreven;
    • Ä—n je bericht hebt ontvangen vanuit de organisatie met het definitieve aantal deelnemers dat jullie mogen sturen;
    • Ä—n de deelnemersbijdrage is ontvangen.

Medewerkers gezocht

Ook als medewerker ben je van harte welkom om ervoor te zorgen dat de PL-APL training weer net zo gaaf wordt als voorgaande jaren. Vind jij het leuk om groepjes (eventueel samen met een andere medewerker) te begeleiden tijdens dit weekend, zodat ze met een heleboel nieuwe kennis naar huis gaan? Schrijf je nu nog in via onderstaande link:

https://forms.gle/52gCT9HaeGqvE2sdA

Als medewerker van de PL-APL training kan je je voor verschillende rollen aanmelden;

  • Centrale staf (CS): Verantwoordelijk voor de algehele organisatie, planning en coördinatie van het weekend. Houdt overzicht over alle onderdelen en zorgt dat alles soepel verloopt.
  • Coach: Begeleidt (meestal in duo’s) de PL’s en APL’s tijdens het weekend, stimuleert hun ontwikkeling als (aspirant-)leidinggevende en biedt ondersteuning bij reflectie en groepsdynamiek.
  • Programma: Ontwerpt en voert het inhoudelijke programma uit, afgestemd op de leerdoelen van de PL/APL’s. Zorgt voor uitdagende, leerzame en leuke activiteiten.
  • Ondersteuning: Regelt praktische zaken zoals materiaal, boodschappen, eten & drinken. Zorgt dat het programma probleemloos uitgevoerd kan worden.
  • EHBO: Verleent eerste hulp bij ongelukken of ziektes en houdt toezicht op de veiligheid en gezondheid van alle deelnemers.
  • Fotograaf: Legt het weekend vast met de mooiste foto’s en/of video’s voor terugblik.

Als jij je inschrijft als coach zorg je ervoor dat er 1 koppel (2 kinderen) vanuit jouw groep naar keuze, gegarandeerd kan deelnemen aan de PL-APL training!

Het belooft weer een super gezellig weekend te worden!